ASSALAMUALAIKUM

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membangga diri". (surah Luqman, ayat 18).

26 February 2009

Islamic - Short Form Assalamualaikum

Walaupun benda ni dah lama diperkatakan tp ada lg yg masih melakukan. Mungkin mereka lupa atau blum tahu hakikat yg sebenar. Apa yg nk diperkatakan disini ialah penggunaan 'Akum' sebagai short form bg Assalamualaikum. Kenapa dilarang menggunakan perkataan short form ini? Ok dsini sy nk jelaskan serba sedikit apa yg tersembunyi di sebalik akum.

1. Perkataan Akum digunakan oleh orang2 Yahudi dan ditujukan kpd org bukan Yahudi yg membawa maksud 'Binatang' (dlm bahasa Ibrani).

2. Perkataan ini juga adalah short form bg "Avde Kokhavim U Mazzalot" yang bermaksud Hamba2 "binatang dan org2 sesat".

Kalau ia benar, apa salahnya kalau kita gna Assalamualaikum. Hya mmbezakan 1-1.2 saat tetapi lebih bermakna dan mndapat pahala lg. Mungkin kita rasa assalamualaikum itu panjang dan boleh menyebabkan 2 page SMS jadi sy syorkan gnakan lah short form 'salam'. Dan salam tu lebih baik bunyinya dari A'kum....

sma2 kita nilai....

0 comments: