ASSALAMUALAIKUM

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membangga diri". (surah Luqman, ayat 18).

23 April 2011

Hero dalam games


* "Wah... hebat gak ko kontrol hero tu, sampai tahap paling power. Mantap dan terbaekkk!!.."

* "Bapak ah, fat giler ko. Sampai Rampage!!!"- by dak dota."

* "Ko dah sampai level paling tinggi ni, patut la slumber ko kill boss"




Haha.. itu ayat-ayat kaki-kaki gamers walaupun bukan main dengan kaki. Best pe main games. Diri merasa puas, boleh memekak, boleh memekik, hilang tension gua (saya). Tapi saya terfikir, cuba kalau saya letak diri ni sebagai hero tu, sedikit demi sedikit melalui halangan, gain more experience, upgrade skill, wah! bestnyer... tapi sedar tak sedar itu lah kita sebenarnya. Hidup diuji, dididik dan dijaga. Cuma yang membezakan kita dengan character hero dalam games adalah, hero tu mempunyai limit di dunia maya, tapi manusia selepas di dunia, akhirat pula menunggu.

Ujian terlalu banyak. Kalau dalam game Crysis dengan askar-askar yang control pintu masuk dengan pistol-pistol, shotgun, pump gun, blaster dan macam-macam lagi slumber jer kita cari jalan untuk cuba lepasi kawalan tu. Nak tak nak kita terpaksa lalu gak sebab nak pergi ke stage/level seterusnya. Baru la leh dapat suite atau baju baru kan, yang lagi power. Haha.. teringat pulak saya time main dota suatu masa dulu, seakan-akan nak giler kalau tak mampu naikkan level dengan cepat. "Hang tengok la depa, level 2 kali ganda, apeke hel nyer." Seronok main games.

Dalam surah Al-alaq ayat 5, "Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya"

Dan ingatlah juga..

Surah Al-Baqarah ayat 282, "Oleh itu hendaklah kamu bertakwa kepada Allah, dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu, dan Allah sentiasa mengetahui akan tiap-tiap sesuatu"

Manusia di didik oleh Allah samada mereka sedar atau pun tak. Setiap ujian itu bukan semata-mata untuk menyusahkan hambanya, akan tetapi juga sebagai didikan supaya kekuatan iman semakin utuh, akhlak semakin baik, moral semakin tinggi dan diberi pula ganjaran atau bekalan untuk akhirat nanti. Tidak kah kita nampak betapa pemurah lagi penyayang pencipta kita? Adakah dalam games kita mampu meletakkan character hero di tempat yang terbaik? untuk selama-lamanya?

Kawan-kawan, sahabat-sahabatku, seudara-saudaraku, kita ibarat hero dalam games. Tapi kita bukanlah dalam permainan. Tapi didalam ujian. Permainan hanyalah untuk mencapai satu tahap yang gembira, the end of that time kembali normal. Ujian ini adalah ujian Allah, the end of that time (kiamat), sama ada buruk atau baik, kiri atau kanan. Yang pasti hanyalah Allah yang maha mengetahui. Akan tetapi semuanya dari kita, yang masih sedar, yang terbaca blog ni, yang faham erti hidup.

Juga saya ingin bagitau, antara jalan terbaik untuk meraih cinta adalah dengan sentiasa rendah hati. Dengan berakhlak mulia, orang yang rendah hati meningkatkan martabat sosialnya serta menambah cinta dan kasih dan sayang orang terhadapnya. Kerendahan hati bukanlah penghinaan diri. Kerendahan hati merupakan satu sikap yang mulia dan watak yang percaya pada diri, sedangkan peghinaan diri timbul dari kerendahan moral dan tidak ada kepercayaan diri.

Bersyukur dengan ape yang ada. Sabarlah, sabarlah, dengan ape ujian terutama ujian hati. Sakit, pedih, sesungguhnya Allah tetap bersama orang-orang yang sabar. Dan percayalah dengan firman Allah:

"Dan tidaklah sama perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan/keburukan yang ditujukan kepada kamu) dengan cara yang lebih baik, apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib" - surah Fussilat, ayat 34).

Janganlah menyimpan perasaan dendam, teruskan berusaha, berdoa pada Allah agar kita semua dalam satu hati, satu matlamat iaitu akan mengadap Allah. Renunglah sejarah dakwah Rasulullah. Pahit getir dalam dakwah supaya semua orang sujud pada yang esa. Supaya semua orang memiliki akhlak yang baik. :)

5 comments:

bloodseeker said...

amboi..lebatnye sembang psal game..hok dok tahan ade hdis ngan ayat Al-Quran lagi..haha..mung mmg kelah la gane2 pun..

bulat said...

hebak ah jek...best...
aku pon nak jd hero ah gini...

Mat-Jeff said...

sang, itu lah dia, lebih kurang jer hidup ni nga games. ko nk jd ape hero ape lat?

bloodseeker said...

dem..gane mung knl aku? hahaha

Mat-Jeff said...

Aku terbau darah yang sikit..