ASSALAMUALAIKUM

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membangga diri". (surah Luqman, ayat 18).

10 June 2009

Kebaikan Susu Kambing - ramai yg tak tahu

Ramai yang tidak mengetahui kelebihan susu kambing yang mana menjadi keutamaan pada zaman nabi dan rasul, malah menjadi satu sunnah Nabi S.A.W. dan mendapat pahala jika meminumnya.

Dunia sekarang terpedaya dengan dakyah orang-orang yahudi yang mempopularkan susu lembu berbanding susu kambing. Pernahkah anda terfikir mengapa susu kambing tak sepopular susu lembu? Kalau sains dapat membuktikan susu kambing adalah susu terbaik selepas susu ibu, mengapa dunia senyap???Walhal orang-orang yahudi menjadikan susu kambing sebagai sumber susu utama mereka selepas susu ibu. Mereka bijak dalam memperdayakan kita yang lemah. Ini lah yang dinamakan serangan dingin yang muncul tanpa kita sedari.

Di sini saya letakkan beberapa kelebihan susu kambing dan perbandingan dengan susu lembu.

1. Bersifat Alkali
- didalam dunia ini hanya terdapat 3 jenis susu utama yg bersifat alkali iaitu susu ibu, susu kambing, dan susu ikan lumba2.
- kenapa sifat alkali bagus? cth mudah yg saya ingin utarakan ialah bolehkah susu lembu dijadikan sabun muka sepertimana susu kambing? tidakkan.
- sifat asid (masam) sememangnya menjadi racun atau memudaratkan jika melebihi had.

2. Mengubati penyakit alahan
- termasuk penyakit alah kepada susu lembu

3. Struktur kimianya yang ringkas
- struktur kimia susu kambing yang ringkas menyebabkan ia mudah dicerna. Satu sumber mengatakan susu kambing dapat dicerna dalam masa 20min berbanding susu lembu 4jam. (maaf sebab tiada source yang dapat ak tunjuk sbb aku dengar dari ceramah). Sbb itulah sesetengah orang yg minum susu kambing akan rasa panas badan disebabkan kadar metabolisme (pencernaan) badan yg tggi.
- perbandingan juga dibuat pada saiz partikel susu. Susu kambing mencatat saiz terkecil dituruti lembu dan kerbau.
-saiznya lebih kecil dari sel darah merah.

4. Mengandungi anti oksida (cegah barah)
- keistimawaan yang dianugerahkan tuhan pada susu kambing yang dapat mencegah penyakit2 yang merbahaya seperti cancer.

5. Memperbaiki nerve2 @ saraf-saraf pada badan
- mampu menguatkan daya ingatan
- mengubati penyakit stroke yang melibatkan saraf

6. kandungan protien yang lebih tinggi dari lembu
- mengapa la tak terlintas dalam kepala aku semua ni? tengok pada kambing kecik ja, tp byk kandungan protien dari lembu.
- dapat memberikan bentuk badan yang menarik, sistem kerangka yang kuat, tulang yang padat, vitamin A pada pada plasma darah, kalsium, tiamin, riboflavin, niacin, dan kepekatan sel darah merah yang lebih tinggi jika dibandingkan dengan susu lembu.

7. Menurunkan kadar kolestrol dalam darah
- teramat-amat lah sesuai aku sarankan kepada mereka yang ada masalah dengan pembuluh darah seperti sakit jantung.

8- Sunnah Nabi
- Nabi S.A.W menjadikan susu kambing sebagai minumannya. Kenapa? carik....


Kalau nak diikutkan banyak lagi ak nk senaraikan kelebihan susu kambing ni. Tapi penat la den menaip. nnt den tamboh lagik.

sekali lagi: Pernahkah anda terfikir mengapa susu kambing tak popular? Kalau sains dapat membuktikan susu kambing adalah susu terbaik selepas susu ibu, mengapa dunia senyap???

7 comments:

Anonymous said...

terima kasih byk untuk info berguna tentang kebaikkan susu kambing.Selepas ni kita sama2lah minum hanya susu kambing. Patutnya kita orang islam yang lebih tahu tentang kebaikannya kerana sunah nabi, tapi kat pasaran yang kita dok beli susu lembulah...product siapa? Diaorang ni memang sampai kiamat nak rosakkan akidah kita. Tak dapat secara terang-terangan, secara macam ni lah..

Hookah Replacement Vase Diamond Cut Vase said...

THIS A BEAUTIFUL BLACK, GLASS DIAMOND CUT VASE, IT'S THE ADDITIONAL PIECE FOR YOUR COLLECTION. THIS BEAUTIFUL PIECE OF ART MAKES AN ADMIRABLE CONTRACTION WITH IT'S SHAPE AND COLOR.

http://www.maharajahookah.com/hookah-accessories/cat_8.html
http://www.maharajahookah.com/hookah-accessories/black-replacement-vase-for-hookah-ld0332-/prod_174.html

Hookah Replacement vase
Black Replacement Vase

Mat-Jeff said...

to anonymous:

trima kasih dgn pendapat yg awak brikan. mmg x dinafikan semua tu , tp x semua sedarkan. Macamana ek nak sebarkan bnda2 mcm ni. fuhh...

Anonymous said...

hurmmmm...betul tu...
cmne nk sedar'n umat islam skrg m'jdi persoaln utama.....
yg plg sy xsuka mindset org2 sebangsa n seagama ngn kite ni..."susu kambing tu panas" xpham sy...cmne kite nk tukar minset tu kpd "susu kambing tu byk khasiat n ikt sunnah nabi kite klu kite amalkannye"??

Anonymous said...

Jom kita sama2 mengembangkn penggunaan susu kambing...jom sahut cabaran sepanjang zaman bersama..blh sama2 turut mengembangkn produk susu kambing, 100% keluaran bumiputera..jom lawati facebook: Higoat Shah Alam

tamanraudhah said...

Beri Laluan
Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?

Faiz Nor said...

Kebaikan susu kambing ni menurut saitifik mungkin benar. Namun saya belum terjumpa berkaitan minum susu kambing adalah amalan Nabi s.a.w hanya yang saya jumpa adalah susu unta...mungkin ada saudara2 disini boleh tolong dapatkan hadis beserta dengan Nas yang menyatakan minum susu kambing adalah amalan Nabi s.a.w...